Februari: mijn maand vol zelfliefde

Januari is voor mij altijd zo’n maand vol met drukte, niet meer weten wat ik moet en een grote chaos en toen kwam ik de post van Merel tegen!
Kennen jullie Merel Wildschut van De Groene Meisjes? Zij valt onder mijn lijstje met favoriete mensen op Instagram en haar blog is ook zeer fijn! Afgelopen januari poste Merel een lijst met zelfzorgjanuari – die zeer fijne, altijd toepasbare blog vind je hier – en dat inspireerde mij om, omdat ik er afgelopen januari niet aan toe kwam (hoezo ‘niet aan toe kwam’, ik maakte er de tijd niet voor), een eigen versie te maken voor februari. Een eigen zelfliefdemaand met dingen die voor mij over het algemeen haalbaar zijn en misschien ook wel voor jou!

Note: Een keertje overslaan of een zelfliefde idee aanpassen kan altijd natuurlijk! Niets staat in steen gebeiteld (:

(Mocht je nieuwsgierig zijn, Merel heeft ook een fijne lijst met uitdagingen voor februari.)

Dit is wat ik wil gaan doen de komende maand, doe je mee?

Photo by Hannah Jacobson on Unsplash

1 februari: Begin de dag eens rustig; kopje thee/koffie, pen en papier en schrijf op wat je denkt, wat je wilt bereiken deze maand en waarom jij zelfzorg verdiend. Want geloof me, dat doe je.

2 februari: Ruim je (bad)kamer op en maak het schoon. Een opgeruimde kamer is een opgeruimd hoofd.

3 februari: Trakteer jezelf deze maandag op een kop koffie/thee en/of wat lekkers. Je kan thuis een kop thee maken en meenemen, je kan er ook eentje kopen, dat is aan jou. Gezien februari voor mij ook een zoveel mogelijk no spend maand is, zal ik thuis toch echt mijn thee moeten maken, haha.

4 februari: Maak een wandeling. Dit kan een blokje om zijn, maar je kan ook een NS-route lopen of een natuurgebied opzoeken. Pluspunten als je een dier meeneemt (;

5 februari: Schrijf je uit van alle onnodige spammailtjes die je krijgt – nieuwsbrieven die je niet meer leest, onnodige reclame omdat je ooit graag die ene download wilde, etc. Een opgeruimde mailbox is zo, zo ontzettend fijn!

6 februari: Neem een aantal minuten, (15, 60, 180? Leef je uit), de tijd en staar gewoon eens lekker voor je uit, dit kan met wat drinken, maar het mag ook zonder. Waar denk je aan? Wat zie je? Wat voel je? Onthaast.

7 februari: Schrijf een brief, stuur een kaartje, aan iedereen naar wie je dat ook maar wilt doen. Echte post is zoveel leuker!  

8 februari: Maak een afspeellijst met je favoriete, dansbare, nummers en dans er lekker op los. Zet je muziek op z’n hardst of doe een koptelefoon op. Swing it!

9 februari: Luister een podcast die je al heel lang wilt luisteren – en deel die ook vooral met mij want podcasttips zijn altijd welkom!

10 februari: Gunst, zo op de 10e dag van deze zelfliefdeperiode ga ik er klaar mee ga zijn, dat kan ik je nú al wel vertellen. Dat mijn hoofd denkt flikker toch een end op met je zelfliefde en dat ik de neiging ga hebben om terug te gaan naar mijn standaard verstand op nul en blik op oneindig methode, maar stop! Dat is dus iets wat we deze keer niet gaan doen.
Neem een avondje vrijaf, doe lekker niks; kijk serie, lees een boek, neem een uitgebreide douche, doe een masker op, ga bakken. Kortom: ontspan. En realiseer je dat ook jij zelfzorg verdiend.

Photo by Max van den Oetelaar on Unsplash

11 februari: Maak een lijstje met je favoriete instagrammers, influencers en, in mijn geval, influ-lennsers.  Bedenk wat je zo fijn vindt aan die mensen en kijk of je iets kan toepassen in je eigen leven.
Note: ik zeg niet dat je je moet gaan vergelijken met anderen, of dat je je hele leven om moet gooien, nee. Als je iets wilt toepassen, pas iets toe wat bij jou en je levensstijl past, of bij je streven. Loopt een van je favoriete mensen elke dag 30 minuten en wil jij dat ook? Doe dat vooral! Maar doe niet iets wat niet in jouw bereik ligt of wat zich ver buiten jouw comfortzone bevindt, dat is heus niet nodig. Behalve als je het heel graag wilt natuurlijk (;

12 februari: Lees een boek. Misschien is het wel dat ene boek wat je al weken, wat zeg ik? Maanden, vanaf je nachtkastje aanstaart of is het dat boek wat al ik weet niet hoelang op je leeslijst staat. Neem een kwartiertje op deze mooie dag en ga even lezen. Telefoon weg, muziek uit en verlies jezelf in de letters, woorden, zinnen. Laat jezelf vervoeren naar andere werelden.

13 februari: Plan een leuke avond met vrienden/familie! Ga spelletjes doen, film kijken, kletsen, theeleuten, koffieleuten, het kan allemaal!

14 februari: Om in het thema van Valentijnsdag te blijven (ugh, lekker commercieel wel Janc), schrijf drie dingen op die je leuk vindt aan jezelf. Drie dingen die je ook echt meent. En, uitdaging: probeer minimaal twee van de drie innerlijk gericht te zijn. Want als ik naar mezelf kijk dan kan ik wel gauw zeggen “ja, ik hou wel van mijn ogen” maar welke eigenschappen ik nu leuk vind van mijzelf? Daar moet ik eerst drie jaar over nadenken.

15 februari: Kook een lekkere maaltijd voor jezelf! Ga all-out! Of dit nu je ontbijt, lunch of avondeten gaat zijn, dat beslis jezelf.

16 februari: Struin lekker door de stad heen, of door je dorp. Focus je op wat je ziet en hoort en ontdek en realiseer nieuwe dingen.

17 februari: Ga eens een keertje 15-30 minuten eerder naar bed, pak je rust!

18 februari: Spreek eens af met iemand met wie je bij wilt kletsen, of videobel met iemand die aan de andere kant van de wereld zit!

19 februari: Bedenk iets wat je wilt leren (fotograferen, tekenen, pottenbakken, straten leggen) en kijk of er een mogelijkheid is om het te leren (youtube, workshops, cursussen, etc.)!

20 februari: Schoon je social media op. Ben je nog wel bevriend met mensen online, waar je in het echt ‘hoi’ tegen zou zeggen? Wordt je nog wel blij van je feed online?

21 februari: Ga op date met jezelf. Geef jezelf qualitytime en ga koffie drinken in dat ene leuke zaakje, ga uit eten, ga naar de film, naar het museum, etc. En vind je het ongemakkelijk om alleen te zijn? Je kan altijd een boek meenemen.

22 februari: Heb een telefoonvrije avond. Leg je telefoon in een andere kamer en kijk er tot in elk geval de volgende ochtend niet meer naar om. Is het fijn?

23 februari: Plan een (mini)sportactiviteit. Je kan een rondje gaan hardlopen, naar de sportschool gaan, maar yoga in huis kan ook gewoon (:  

24 februari: Schrijf op wat jij leuk vindt aan anderen terwijl je weet dat zij dat niet leuk vinden van zichzelf. Mensen vinden de kanten die jij niet leuk vindt van jezelf vaak juist leuk.

25 februari: Maak een playlist van nummers die je comfort brengen.

26 februari: Zoek je kledingkast uit en breng de kleding meteen weg, naar de kringloop bijvoorbeeld!

27 februari: Luister de playlist die je twee dagen geleden hebt gemaakt.

28 februari: Bekijk de zonsopgang/zonsondergang op een plek in de open lucht waar jij je fijn voelt.

29 februari: Voor deze laatste dag is het schrijftijd! Pak pen en papier, ga achter je computer zitten, het kan allemaal. Schrijf een brief aan jezelf, een brief je die verstuurt via de post, via de mail, die je opbergt in huis of laat bewaren door een vriend(in). Schrijf over wat je dwarszit, over wat je wou dat je wist toen… over wat je de afgelopen maand hebt geleerd, wat je ervan vond, echt, leef je uit.
Een site die hier ook voor werkt is FutureMe.org (:

Door de stad struinen levert dit soort plaatjes op ❤

Ik moet zeggen dat, hoewel ik er ook wel een beetje tegenop zie, ik ook oprecht zin heb in de komende maand met al deze acts of self love!
Heb jij er ook zin in? Laat het me weten!

Heel veel liefs,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s